Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Gebruikte typenaanduidingen van goederenwagens bij de NS na 1965

Hieronder een overzicht van de coderingen van de goederenwagens bij de NS. Deze bestonden uit een aantal letters die een betekenis hadden.

Deze typenbenamingen zijn gebruikt na 1965, voor de typering voor 1965 is er een ander artikel.

De benaming bestaat uit een hoofdletter, gevolgd door een of meerdere kleine letters. De betekenis van de kleine letters is enigszinds afhankelijk van de hoofdletter.

Benamingen goederenwagens

E    Open wagen, tipbaar over zij- en kopwand, normaal type
F    Open wagen, tipbaar over zij- en kopwand, speciaal type
a    wagen op draaistellen
c    wagen met luiken in de bodem
d    zelflossende wagen (Niet tipbaar)
pp    zelflossende wagen, doseerbaare opening laaghangend tussen de rails
-    -
G    Gesloten wagen met 8 of meer luiken, normaal type
H    Gesloten wagen met 8 of meer luiken, speciaal type
b    twee assig, lengte boven 12 mtr
bb    twee assig, lengte boven 14 mtr
i    voorzien van schuifwanden
kk    twee assig, laadvermogen meer dan 20 ton
l    minder dan 8 luiken
l    koelwagen met ijsbakken
b    bodemoppervlak 22 m2 of meer
c    met vleeshaken
e    met electrische ventilatie
-    -
K    Twee assige wagen met rongen, normaal type
L    Twee assige wagen met rongen, speciaal type
b    met lange rongen
l    zonder rongen
-    -
R    Platte wagen op draaistellen, normaal type
S    Platte wagen op draaistellen, speciaal type
d    Ingericht voor het vervoer van wegvoertuigen
-    -
T    Wagen met openlegbaar dak
a    op draaistellen
kk    op 4 assen, belading 40 ton of meer
l    zelflosser, niet doseerbaar
m    lengte minder dan 9 mtr
-    -
U    Speciale wagen, niet onder te brengen bij F, H, L of S
c    lossing onder druk
i    kuilwagen
kk    op twee assen, belading meer dan 20 ton

Achtervoegsels

s    Geschikt voor 100 km/u
ss    Geschikt voor 120 km/u
B├╝cher
Bob Schooneveld - Overzicht Nederlands Museaal Spoor- en Tramwegmaterieel