Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen 19 (B19) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Collectie Stoomtram Documentatie Centrum

NahmeSHM B19
HerstellerNMVB-Werkplaats Kuregem
TypPersonenrijtuig
Baujahr1951
Spurweite1435 (Oorspronkelijk mm
StandortOpslag in Benningbroek
Betriebsfähigkeit.nee
Achsfolge2'2'
Urspr. EigentümerBelgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB)
Historischen NummerNMVB 19492, SHM B19
      
This text is not yet available in English

Personenrijtuig SHM B19

In 1951 bouwde de NMVB-werkplaats te Kuregem de serie 19480-19499 voor de Belgische Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB). De rijtuigen werden gebouwd op een frame en bogies van Ragheno. De rijtuigen hebben dienst gedaan op de metersporige NMVB-lijnen in de regio Brussel. Op 1 september 1972, bij de opheffing van lijn L (Brussel Zuid--Leerbeek), werden de rijtuigen buiten dienst gesteld en opgeslagen in het depot Het Rad in Anderlecht.


In 1974 werd de NMVB 19492 verkocht aan de Museumstoomtram en overgebracht naar Hoorn. Hier is het, van oorsprong, smalspoorrijtuig omgespoord tot normaalspoor (1435 mm) en is het rijtuige "verHollandst" met houten schootjes onder de ramen. In 1977 is er een buffetafdeling ingebouwd, zodat vanuit het rijtuig de gasten van koffie, thee en versnaperingen konder worden voorzien.


Bij de Museumstoomtram is het rijtuig in dienst gekomen onder het nummer SHM B19. In 1990 is de SHM B19 buiten dienst gesteld vanwege de slechte staat waarin het rijtuig verkeerde, waarna het in 1995 werd afgevoerd naar de opslag bij Corus in Beverwijk.


Gescheidenis

1951-1972    In dienst bij de NMVB als personenrijtuig
1974    Verkocht aan de Museumstoomtram, overgebracht naar Hoorn en omgespoord
1974-1990    In dienst bij de Museumstoomtram als personenrijtuig
1977    Buffetafdeling ingebouwd
1990    Buiten dienst
1995    Overgebracht naar opslag bij Corus in Beverwijk

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: w_adriaanse(a)zonnet.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.