Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motor unit C 909 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

1

Goes, september 2018. Foto: Steef Janssens

23
NameomC 909
TractionDiesel-mechanisch
ManufacturerStoomtrein Goes-Borsele, Goes
TypeomC
Works number1
Year build2018
Gauge1435 mm
LocationGoes
Ready for service?ja
Weight22 ton
Total length11,27 m
ClassificationBo
Power150 HP (110,3 kW)
Max. speed30 km/h
Orig. ownersDB, Steiermärkische Landesbahnen
Historical numbers798 643-4, VT23
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfĂĽgbar

Motorwagen omC 909 is een replica van een omc uit de reeks NS C901-908. Die omC's waren in 1927 gebouwd door NS voor gebruik op de tramlijnen van de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland (SZB). De wagens waren in depot in Goes en kregen het dagelijks onderhoud in de werkplaats die nu de SGB-werkplaats is. De SGB-spoorlijn Goes-Hoedekenskerke-Baarland(-Oudelande) is het laatste restant van de tramlijnen door Zuid-Beveland.

De replica omC 909 is in de jaren 2010-2018 gebouwd in de eigen werkplaats van de SGB in Goes, op basis van het onderstel van een DB Schienenbus type VT98. Technisch is deze omC gebaseerd op de VT98: onder meer de wielassen inclusief remwerk, de motor (een Büssing U10) en versnellingsbak zijn afkomstig van die voertuigen. De opbouw is echter volledig nieuw opgebouwd en een getrouwe kopie van de eigenlijke omC's. Dat betekent ook dat de opbouw grotendeels geklonken is. Ook het interieur is geheel in eigen huis uitgedacht en gemaakt.

Voor de omC's is aan zeer veel authentieke details gedacht. Zo zijn bijvoorbeeld de aspotten en buffers speciaal gegoten, naar het oorspronkelijke ontwerp. Ook de buitendeuren zijn echte blikvangers: het zijn klapdeuren, die meer doen denken aan een tram dan aan een trein. Ook op technisch gebied zijn er hoogstandjes afgeleverd: zo is de brandstofregeling volledig herzien en de elektrische installatie is geheel opnieuw ontworpen en opgebouwd.

De 909 is eind 2018 in dienst gekomen. Sindsdien wordt het rijtuig ingezet voor speciale ritten. Ook is een uitgebreid bezoek gebracht aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik, die rijdt over een van de spoorlijnen waar de oorspronkelijke omC's terecht kwamen toen ze in Zeeland overbodig waren geworden. Als de tweede replica-omC, de 910, gereed is, zal het duo de vaste motorwagenritten in de dienstregeling van de SGB gaan rijden en daarmee het duo Schienenbussen vervangen. Dat is naar verwachting in 2021.

Data maintained by:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure