Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive 35 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NahmeSHM 35 Griezel
AntriebsartDiesel
HerstellerLOWA Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg
TypDiesellocomotief V22B
Fabrik Nr.262555
Baujahr1975
Spurweite1435 mm
StandortHoorn
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht23,3 ton
Länge über die Puffer6,94 m
AchsfolgeBdh
Höchstgeschwindigkeit35 km/h
Antrieb1975-2006Watergekoelde achtcilindermotor van Elbewerk Rosslau
2006-....Luchtgekoelde tiencilindermotor van Deutz
Urspr. EigentümerVEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale
Historischen NummerV2
      
This text is not yet available in English

Diesellocomotief SHM 35 Griezel

In 1975 bouwde LOWA Lokomotivbau Karl Marx te Babelsberg deze loc van het type V22B voor VEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale alwaar de loc in dienst kwam als V2. Tot 1991 deed de V2 hier dienst, waarna de loc werd verkocht aan een Nederlandse schroothandelaar. De loc kwam terecht bij HKS Metals te Amsterdam en werd te koop aangeboden.


De oude SHM loc 35 was betrokken bij een ongeluk met een NZH-lijnbus. De schade aan de loc was dermate groot dat de loc buiten dienst werd gesteld en de Museumstoomtram op zoek moest naar een nieuwe diesellocomotief. De oude 35 werd afgevoerd en staat tegenwoordig als blikvanger bij de firma J. Blokdijk te Hoorn.


De 'nieuw' aan te schaffen diesellocomotief zou voornamelijk gebruikt gaan worden voor rangeerwerk te Hoorn, maar ook voor het rijden van werktreinen van de afdeling Weg & Werken. In 1998 viel het oog van de afdeling Materieel & Werkplaatsen op deze loc. De loc werd in 1998 gekocht van HKS Metals te Amsterdam en overgebracht naar Hoorn. In 1999 werd de loc na revisie in dienst gesteld onder het nummer 35.


Tijdens de eerste revisie verruilde de loc zijn 'Duits' blauw voor het meer 'historische' SHM-groen. Verder werden de koplampen verwijderd en historischer uitziende koplampen van de oude 35 gemonteerd. Omdat de loc niet geheel past binnen de doelstellingen en daarbij ook niet erg aantrekkelijk is kreeg de loc de naam 'Griezel', daarnaast speelt ook het duistere DDR verleden van de loc een aanzienlijke rol bij de keuze.


In de periode 1999-2006 heeft loc 35 'Griezel' bewezen wat de DDR-kwaliteit inhield. De loc stond regelmatig buiten dienst door diverse defecten en is dan ook meerdere malen uit elkaar geweest. Om toch over een betrouwbare diesellocomotief te beschikken is in 2006 besloten tot het vervangen van de motor. In juni 2006 is de oude motor, een watergekoelde achtcilindermotor van Elbewerk Rosslau, uit de locomotief gehaald en vervangen door een luchtgekoelde tiencilindermotor van Deutz. De Deutz motor is oorsprongkelijk afkomstig uit een poldergemaal. Na de geslaagde inbouw en diverse geslaagde proefritten kon de loc weer in dienst worden genomen.


Geschiedenis

1975-1991    In dienst bij VEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale
1991    Loc buiten dienst gesteld
1992-1998    Opgeslagen bij HKS Metals te Amsterdam
1998    Verkocht aan de Museumstoomtram
1998-1999    Revisie
1999-2006    In dienst gesteld, in deze periode vaak buiten dienst
2006    Revisie, motor vervangen door een Deutz motor
2006-nu    In dienst
Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.