Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive RSTM 2 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: P.A.N. Esseling

In bruikleen van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)
 
AntriebsartDampf
HerstellerMrssrs. Merryweather & Sons, Londen (GB)
TypTramlocomotief, serie RSTM 1 - 5; Bn2t
Fabrik Nr.110
Baujahr1881
Spurweite1435 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRA
Gewicht8,730 ton
Länge über die Puffer4,110 m
AchsfolgeBt
Leistung40 PS (29,4 kW)
Höchstgeschwindigkeit20 km/h
Antrieb

watervoorraad:  1,65 m³
kolenvoorraad:  0,32 t
totaal verwarmd oppervlak:  13,95 m²
stoomspanning:  10,33 kg/cm²
aantal cilinders:  2
cilindermiddellijn:  178 mm
slaglengte:  279,5 mm
stoomverdeling:  Stephenson
drijfwerk:  binnenliggend
drijfwielmiddellijn:  739 mm
trekkracht:  830 kg

Urspr. EigentümerRijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (RSTM)
Historischen Nummer1881: RSTM 2, 1883: HSM 216, 1912: NZH 23.
1918: NZH A15, 1966: RSTM 2 (NSM)
      
This text is not yet available in English

De tramlocomotieven RSTM 1 - 4 werden in 1881 gebouwd en in dienst gesteld. In 1882 volgde nog de indienststelling van de RSTM 5. Ze werden, met de RSTM 2 als oudste nog bestaande tramlocomotief van Nederland, aangeschaft voor de toen nieuwe RSTM-lijn Leiden - Katwijk.

Vanaf 1883 werd de exploitatie door de HSM overgenomen, die de locs vernummerde in 215 - 219. Nadat de lijn in 1911 door de NZHTM werd geëlektrificeerd, werden enkele locs nog gebruikt voor zandvervoer. In 1912 had de NZHTM twee locomotieven nodig voor de lokaaldienst Haarlem - Heemstede. Daartoe werden de beste machines geschikt gemaakt, de 219 en 216. Ze kregen een extra waterbak naast de ketel om eventueel het hele traject Haarlem - Leiden te kunnen berijden. Zij werden vernummerd in 22 resp. 23.
In 1917 werd ook het traject Haarlem - Heemstede geëlektrificeerd.
De locomotieven, die  door het personeel 'Juliaantjes' genoemd werden, reden sinds 1918 met de nieuwe nummers A15 resp. A16 wel eens op het traject Leiden - Heemstede. 
Ze gingen in 1932 buiten dienst.

De A16 werd in 1933 gesloopt, maar de A15 werd door toedoen van de NVBS voor het Spoorwegmuseum bewaard. Onder leiding van de heer L. Biezeveld werd hij weer in oorspronkelijke staat als RSTM 2 teruggebracht en in 1966 aan het Spoorwegmuseum geschonken.

In 2017 word de lokomotief in bruikleen overgebracht naar de SHM.

RSTM = Rijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij
HSM = Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
NZHTM = Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij
NVBS = Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen
Literatuur o.a.:  De Stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen - Ir. S. Overbosch - uitg. De Bataafse Leeuw, 1984

(herzien: BS 28/9'13)

Literatuur: De Stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen - Ir S. Overbosch - Uitg: De Bataafsche Leeuw, Amsterdam/Dieren 1985

Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.