Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive NS 1302 van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

Foto: P. Esseling

NahmeWoerden
AntriebsartElektrisch
HerstellerAlsthom, Belfort (F)
TypE-locomotief, serie 1301 - 1316
Baujahr1952
Spurweite1435 mm
StandortBlerick
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRB
Gewicht111 ton
Länge über die Puffer18,952 m
AchsfolgeCo'Co'e
Leistung4670 PS (3.432,5 kW)
Höchstgeschwindigkeit135 km/h
Antrieb

tractiemotoren:  6 x Alsthom type TA 628 A
- uurvermogen:  6 x 500 = 3000 kW
- continu vermogen:  6 x 475 = 2850 kW
- tandwielverhouding:  20 : 74
middellijn drijfwielen:  1250 mm
trekkracht maximaal:  227 kN bij 0 km/h
trekkracht continu:  160 kN bij 80 km/h
straal kleinste boog:  100 m

Urspr. EigentümerNV Nederlandsche Spoorwegen (NS)
      
This text is not yet available in English

De locomotieven 1301 - 1308 kwamen in 1952 in dienst, de 1309 en 1310 in 1953. De nog jonge 1303 verongelukte op 19 juni 1953 bij Weesp, waarna de bak moest worden gesloopt. De bruikbare onderdelen werden verwerkt in de nieuwe loc 1311, die al in januari 1954 werd geleverd.
De locomotieven waren vrijwel gelijk aan de locomotieven CC 7101 - 7158 van de Franse spoorwegen SNCF, die ook in deze periode in aanbouw waren. SNCF-Locomotief CC 7107 haalde op 28 maart 1955 een snelheidsrecord van 341 km/h.
Bij NS daarentegen reden ze in de eerste plaats de zware goederentreinen, waar ze met hun grote vermogen en trekkracht zeer geschikt voor waren. Maar ze reden ook D- en sneltreinen. Overigens waren ze bij het personeel niet zo geliefd door hun minder rustige loop.
Loc 1302 werd in dienst gesteld op 25 juli 1952.

De 1301 - 1310 waren turquoise geschilderd, waarmee ze een fraaie indruk maakten. Helaas was deze kleur niet alleen besmettelijk, maar ook slecht bestand tegen weersinvloeden en tegen het reinigingsproces.

Op 19 juni 1953 verongelukte loc 1303 bij Weesp. Nadat belangrijke hoofddelen waren uitgenomen moest de loc worden gesloopt. Onmiddellijk werd een nieuwe locomotief besteld, die het volgemnde jaar werd geleverd.

Bij de nabestelling van vijf locomotieven die in 1956 werden geleverd, de 1312 - 1316, was de kleur gewijzigd in donkerblauw, de kleur die de oudere 1300-en ook spoedig zouden krijgen.

Vanaf 1972 werden de locomotieven bij een revisie geel/grijs geschilderd volgens de in 1968 gelanceerde nieuwe huisstijl, met de 1302 als laatste in 1979.

Ingrijpende renovaties vonden plaats na 1984, waarbij o.a. een derde frontsein werd aangebracht. Bovendien werd het casco opnieuw geschilderd, volgens een gewijzigd kleurenschema. Bij de 1302 gebeurde dit in 1987.

De serie 1300 werd vanaf 1988 voorzien van stedennamen en -wapens. Als eerste kwam de 1302 aan de beurt met de naam 'Woerden'.

Bij de verdeling van locomotieven tussen NS Reizigers en NS Cargo in 1995 werden de 1301 - 1316 toegewezen aan NS Cargo.

Nog in 1996 kreeg loc 1302 als laatste van de serie een H2-revisie.

Vanaf 1997 werden geen grote reparaties meer uitgevoerd, zodat de 1300-en langzamerhand buiten dienst moesten worden gesteld. Iin 1999 waren er nog maar vier dienstvaardig, die die toen echter op reserve kwamen te staan: de 1302, 1304, 1312 en 1315.


Het Spoorwegmuseum verwierf loc 1302 in 2002 in dienstvaardige staat. Helaas kreeg de loc in 2005 een defecte tractiemotor.

Als vervanging kreeg het museum loc 1312. De 1304 en 1315 gingen naar de Stichting Klassieke locomotieven. De overige 1300-en werden gesloopt.
[aanv BS 16-5-2013]

Literatuur o.a.:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974
- Elektrische Locomotieven NS-serie 1300 - Henk Bouman - uitgeverij Uquilair bv, Rosmalen, 1999

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.