Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive WD 70269 (NS 508) van das Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

1

Foto: Martijn Haman

2
AntriebsartDiesel-elektrisch
HerstellerLondon-Midland and Scottish Railway (LMS), Derby (UK)
TypDE-rangeerlocomotief WD 70260 - 70269 (serie NS 501 - 510)
Baujahr1944
Spurweite1435 mm
StandortUtrecht Maliebaan
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRA
Gewicht47 ton
Länge über die Puffer9,018 m
AchsfolgeC de
Antrieb

dieselmotor:  E.E.C. type 6 K
- aantal cilinders:  6
- boring x slag:  254 x 305 mm
- continu vermogen:  355 epk bij 680 omw/min (262 kW)
hoofdgenerator:  E.E.C. type EE 801/1 B
- vermogen:  190 kW bij 680 omw/min
tractiemotoren:  2 x E.E.C. type EE 506 A
- continu vermogen:  2 x 115 pk (2 x 82 kW)
- tandwielverhouding:  (16 : 79) x (16 : 70) = 1 : 21,6
- middellijn drijfwielen:  1232 mm
trekkracht maximaal:  16.000 kgf (157 kN) bij 0 km/h
trekkracht continu:  4900 kgf (48 kN) bij 14,2 km/h
grootste snelheid:  32 km/h *)
straal kleinste boog:  75 m

*) bij vervoer in goederentreinen met uit ingrijping gebrachte tandwielen: 65 km/h

Urspr. Eigentümer1944: War Department (WD)
1946: Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Historischen NummerWD 70269 ('44) / NS 508 ('46)
      
This text is not yet available in English

De WD 70269 is in 1944 door het Engelse Ministry of Supply (Ministerie van Bevoorrading) besteld bij de werkplaats van de London-Midland and Scottish Railway (LMS).
Deze rangeerlocomotieven behoren tot een Engels standaardtype, waarvan er met het bevrijdingsleger in 1944 een aantal naar het vasteland van Europa kwam. De WD 70260 - 70269 deden aanvankelijk dienst bij de SNCF te Calais, bij de SNCB in Antwerpen Zuid en bij de DB in Cleve, Goch, Emmerich en Rees Empel. De WD 70264 en 70269 rangeerden eind 1945 in Nijmegen, waarna de 70269 nog in september naar Utrecht kwam.

De locomotieven maakten op NS zoveel indruk dat in 1946 de 70260, 70261, 70264 t/m 70269 en enkele maanden later de 70263 en 70262 uit een legerdump gekocht werden. Ze werden in die volgorde vernummerd in NS 501 - 510 en in de standaard-groene kleur geschilderd.

Ze bevielen goed, zodat er vanaf 1949 eerst nog 10 bijkwamen (NS 511 - 520) en vanaf 1953 nog 25 evenals de vorige met alleen een locomotiefrem (NS 521 - 545) en bovendien nog eens 65 met een treinrem (NS 601 - 665).

Met hun maximum snelheid van 32 km/h waren ze alleen geschikt voor de rangeerdienst, maar ze konden met name op de grote rangeeremplacementen een geweldige hoeveelheid werk verzetten.

Vanaf 1971 werden deze oudste locomotieven buiten dienst gesteld.
Loc 508 is in 1975 aan het NSM geschonken als vertegenwoordiger van de eerste 'Bakkies' in Nederland.

In 1913 werd gevierd dat 300 jaar geleden de Vrede van Utrecht werd gesloten. Het Spoorwegmuseum organiseerde bij die gelegenheid de tentoonstelling 'Sporen naar het Front'. In verband daarmee kreeg loc 508 in april 2013 haar originele zwarte uitmonstering en het nummer WD 70269 terug.

Literatuur:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974

[BS corr. 18/10'16]

Daten verwalted durch:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.