Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 327 (A327) van TS-Depot Scheveningen (TS Schev)

Foto: Copyright Raymond Naber

NahmeNZH A327
AntriebsartElectrisch
HerstellerKoninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem
TypMotorrijtuig
Baujahr1913
Spurweite1435 mm
StandortRemise Scheveningen
Betriebsfähigkeit.nee, in revisie
Status NRRA
Gewicht13 ton
Länge über die Puffer8,23 m
AchsfolgeBo
Leistung60 PS (44,1 kW)
AntriebMotoren: 2 Siemens x 30 kWH
Urspr. EigentümerNoord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH)
Historischen NummerNZH C27, NZH A327
      
This text is not yet available in English

Motorrijtuig NZH A327

In 1911(C 1-6), 1912(C 7-8, 13), 1913(C 14-27) en 1914 bouwde Van der Zypen & Charlier (C 1-8) en Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem de serie C1 - 27 voor de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH). In 1918 stelde de NZH een nieuw schema vast voor de gebruikte letters bij de nummer aanduiding. Hierdoor kreeg de serie de nummers A301 - 327.


De NZH C27, later NZH A327, reed tot 1948 op de stadsdienst van Haarlem. Nadat de volledige stadsdienst daar overgenomen was door bussen werd het motorrijtuig overgeplaatst naar Leiden. Hier heeft de NZH A327 tot 1960 dienst gedaan op de Leidse stadslijnen.


De NZH A327 werd in 1960 buiten dienst gesteld en geschonken aan de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS). De NVBS droeg het motorrijtuig in 1965 over aan de toen opgerichte Tramweg Stichting (TS). In 1968 is een start gemaakt met de restauratie, wat gebeurde in Rotterdam, die in 1981 kon worden afgerond. De NZH A327 bevind zich tegenwoordig bij het TS-depot te Scheveningen.


Geschiedenis

1913-1960    In dienst bij de NZH als motorrijtuig
1960    Geschonken aan de NVBS
1965    Geschonken aan de TS
1968-1981    Restauratie van de NZH A327
1981-nu    In dienst stelling

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.