Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen GVB 144 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam

1

Ferdinand Bolstraat, 23 februari 2012 Foto: Tim Castricum

2
NahmeUnion Tweeramer
AntriebsartElektrisch
HerstellerUngarische Waggon- und Maschinen Fabrik A.G.
Gyor (Raab)
Hongarije
Baujahr1904
Spurweite1435 mm
StandortAmsterdam
Betriebsfähigkeit.ja
AchsfolgeBo
Urspr. EigentümerGTA, GVB
Historischen NummerGTA 144, GVBA 144
      
This text is not yet available in English

Deze motorwagen is in 1904 in dienst gesteld en gebouwd door de Ungarische Waggon- und Maschinen Fabrik A.G. in Gyor (Raab), Hongarije als onderdeel van de serie 15 -229.

Tot de opheffing van de pendellijn naar Sloterdijk op oudjaarsdag 1950 hebben ze dienst gedaan. Het "Vervoers Documentatie Bureau" kocht de 144 hierna.

Het motorrijtuig werd aan het Spoorwegmuseum geschonken waar hij in 1956 werd opgesteld. In de jaren '90 werd het motorrijtuig door het Spoorwegmuseum aan het Amsterdams Openbaar Vervoer Museum geschonken en werd in de toestand van 1930 teruggebracht.

Na het failliet van het AOM kocht de Tramweg-Stichting de boedel op teneinde onder andere dit unieke motorrijtuig te behouden.

Dit motorrijtuig is dus in bruikleen van de Tramweg-Stichting.

Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.