Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen RET 220 van der Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam

Motorrijtuig RET 220 op een TS donateursdag. 17 mei 2003 © Rob Kievit

NahmeMotorrijtuig, 2 assig
AntriebsartElectrisch
HerstellerAllan &Co, Rotterdam
Baujahr1924
Spurweite1435 mm
StandortRotterdam
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht13,00 ton
Länge über die Puffer10,43 m
AchsfolgeBo'
Leistung74 kW / 100 PS (54,4 kW)
Antrieb

Electrische installatie ACEC, Charleroi, België. 2 motoren 37 kW / 50 Pk.

Later 2 motoren 45 kW / 60 Pk elk

Urspr. EigentümerRETM, RET
Historischen NummerRETM 220, RET 220
      
This text is not yet available in English

 

Dit motorrijtuig maakt deel uit van de in 1924 door de Firma Allan te Rotterdam geleverde serie 202 - 221.
Op 4 juni 1924 werd de eerste proefrit met een wagen van deze serie en 2 bijwagens van de serie 300 (later 1300) gehouden.
De motorrijtuigen boden plaats aan 21 zittenden en 30 staande passagiers en waren voorzien van een-assige draaistellen systeem "Delmez" met een radstand van 4 meter. Aan dit systeem ontleende deze wagens hun bijnaam.
De electrische installatie werd geleverd door de Firma ACEC te Charleroi in België met onder andere 2 motoren van 37 kW / 50 Pk elk.
Het systeem met de een-assige draaistellen voldeed niet, het zorgde voor een zeer onrustige loop en daarom werden de draaistellen vastgezet. Door de lange radstand zorgde dit echter wel voor een verhoogde slijtage van wielen en baan. Zelfs het vastlopen in bogen waarbij het motorrijtuig niet meer op eigen kracht weg kon komen is voorgekomen.
In 1931 werden de motorrijtuigen verbouwd met onder andere een nieuwe vaste truck met een radstand van 3 meter en optische signalering. Tevens werden sterkere motoren aangebracht van  45 kW / 60 Pk elk.
Na de verbouwing kwamen de motorrijtuigen in de bekende okergele/zwarte huisstijl van de Rotterdamse Electrische Tram weer op straat.
Op 6 mei 1943 werd bij motorrijtuig 205 voor proef een systeem ingevoerd om de passagiers vóór in en achter uit te laten stappen. Dit bleek geen succes en na het besluit om het systeem om te draaien blijkt het ineens wel succesvol. Bij deze wijziging werden tevens de eenpersoons banken verwijderd om het aantal staanplaatsen te verhogen.
In 1958 werden nog de verplichte richtingaanwijzers aangebracht.
De meeste motorrijtuigen werden in de jaren 1956 en 1957  afgevoerd. De 202 en 207 werden pas afgevoerd in resp. 1963 en 1964.
Het motorrijtuig 220 heft vanaf 1958 dienst gedaan als reclametram.
De 220 werd in 1970 door de Tramweg-Stichting overgenomen met de 210 daarbij voor de reserveonderdelen.
Motorrijtuig 220 is na een restauratie in de staat van de RET huisstijl teruggebracht.
 
Het motorrijtuig is eigendom van de Tramweg-Stichting.
Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.