Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Offene Wagen SM 301 van die Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven

1

Martijn Haman

2
HerstellerG.J. Jaeger, Elberfeld (D)
Baujahr1916 (onderstel)
Spurweite1435 mm
StandortHeerlen
Betriebsfähigkeit.nee
Gewicht8,84 ton
Länge über die Puffer9,1 m
Achsfolge2
Höchstgeschwindigkeit80 km/h
Urspr. EigentümerStaatsMijnen, DSM, Royal Haskoning DHV
Historischen NummerSM 301, DSM 301, DHV 301
      
This text is not yet available in English

Deze tweeassige open bakwagen werd waarschijnlijk na de tweede wereldoorlog opgebouwd op een in de oorlog beschadigde wagen. Het onderstel dateert uit 1916, de gelaste bovenbouw waarschijnlijk uit 1952. Wagen 301 is onberemd maar wel voorzien van een doorgaande treinleiding. De wagens werden gebruikt voor het vervoer van mijnhout dat ondergronds werd gebruikt voor stutwerkzaamheden. Na het sluiten van de Limburgse mijnen werd de wagen door DSM gebruikt voor infrawerkzaamheden op het eigen spoorwegnet. Na de overname van DSM Rail en Haven door Raillion / DB Schenker en het verzelfstandigen van het terrein door Chemelot werd Royal Haskoning DHV de beheerder van het voormalige DSM spoorwegnet. Deze zette de 301 tot eind 2014 in voor infrawerkzaamheden. Eind 2014 werd het besluit genomen om alle in gebruik zijnde wagens die zijn uitgerust met glijlagers af te stoten uit de actieve dienst. Uiteindelijk is een drietal wagens geschonken aan de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven. Wagen SM 301 is op dinsdag 7 april 2015 overgebracht van Chemelot in Geleen naar het Nederlands Mijnmuseum in Heerlen en is publiekelijk toegankelijk.

Daten verwalted durch:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.