Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 521 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

Foto: Ralph. van Meer, Goes, 22 juli 2005

NaamHippel en/of Bakkie
TractievormDiesel-elektrisch
FabrikantEnglish Electric (Dick Kerr Works), Preston (UK)
TypeHippel
Fabrieksnummer2008
Bouwjaar1953
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsGoes
Bedrijfswaardigja
Status NRRC
Gewicht47 ton
Lengte o/b9,068 m
AsindelingC
Vermogen400 PK (294,0 kW)
Max. snelheid32 km/h
Tractiedetails

Diesel-electrisch, met tractiemotoren tussen de 1e as en de 3e as welke met koppelstangen de andere assen aandrijven.

Oorspr.eigenaarsNS, Hoechst NV (Vlissingen)
Hist. nummersNS 521
      
     DIESELLOK NS 521:

De NS 521 is een drie-assige diesellocomotief met buitenliggende drijfstangen. Cabine aan een kop einde, de rest van de bovenbouw is motor- en generator ruimte. Hierlangs op de voetplaat lage kisten voor de accumulatoren. Doordat deze locomotieven naar Engels ontwerp zijn gebouwd valt het lage en smalle omgrenzingsprofiel op.


De locomotieven zijn voorzien van een zescilinder dieselmotor geleverd door de English Electric Company met een vermogen van 400 pk. die via een generator de twee elektromotoren op de eerste en derde as aandrijft. De middelste as wordt aangedreven via een karakteristieke koppelstang.


Locomotief NS 521 stamt uit een serie die gebaseerd is op het ontwerp uit de dertiger jaren van een rangeerlocomotief voor de London, Midland and Scottish Railway. Het Britse War Department liet in de Tweede Wereldoorlog 14 soortgelijke locs bouwen, die met de geallieerde legers naar het Europese vasteland kwamen. Enkele locs deden ook dienst in Nederland en de NS besloot 1 loc te huren na 1945. Dat beviel zo goed dat in totaal 10 van de 14 locs overgenomen werden, de serie 501-510. Door een gebrek aan locomotieven, werd de serie in 1949 verder uitgebreid (serie NS 511-520 en vergelijkbare locs NS 450-465). Tussen 1953-1957 werd een derde grote vervolgserie geleverd, NS 521-545 en 601-665. SGB Loc NS 521 is daarmee de oudste uit deze grote serie. Ze werden gebouwd bij Dick Kerr Works in Preston. De motoren met elektrische installatie werden gebouwd bij de English Electric Company. De 65 locomotieven uit de 600-serie waren bij aflevering van een tweede compressor voorzien waardoor deze ook in staat waren een trein beremd te rijden. De locomotieven werden ingezet voor rangeerwerk, en het rijden van lichte goederentreinen op goederenspoorlijnen of raccordementen. Veel locomotieven zijn na buitendienst stelling bij particulieren voor gelijksoortig werk ingezet.


Zo ook de SGB machine die van 1984 tot 2003 door Thermphos te Vlissingen (voorheen Hoechst) werd gebruikt waarna de SGB haar kon verwerven. De loc bevind zich nog in nagenoeg originele staat. Alle uiterlijke wijzigingen zijn teruggebracht in oorspronkelijke afleveringstoestand waarbij de loc weer in haar originele kleurstelling is geschilderd.


(Tekst met dank aan M. Kastelijn).

Links

Data beheerd door:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.