Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Mijnwagen Lok 8 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

Paul Geilenkirchen

NaamPersluchtlok
TractievormPerslucht
FabrikantAktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern, Düsseldorf
TypePersluchtlokomotief
Bouwjaar1928
Spoorwijdte495 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardignee
Gewicht8.87 ton
AsindelingB
Max. snelheid15 km/h
Tractiedetails2 cilinder compound machine
werkdruk 18 bar
3 flessen met 3X 1300 liter zuurstof ( druk in fles 175 bar ) voorraad
Oorspr.eigenaarsDomaniale Mijn te Kerkrade
Hist. nummers8
      

Dit soort lokomotieven werden in de Zuid-Limburgse mijnen gebruikt voor het ondergrondse vervoer van zowel kolen als mijnwerkers ( koempels ). Vanwege het gevaar van het zeer brandgevaarlijke mijngas, was in de periode tot aan het eind van de 2de wereld oorlog, diesel en electrische tactie niet mogelijk. Na de 2de wereldoorlog, toen de ventilatie mogelijkheden werden verbeterd, werden ook diesel en electrische lokomotieven ingezet.


De meeste locomotieven zijn na de mijnsluiting in het ondergrondse gangenstelsel achtergebleven. Voor zover bekend is van de Domaniale Mijn alleen persluchtlocomotief nr. 8 behouden. Voor de ZLSM een reden om de lokomotief technisch en cosmetsch te herstellen en tentoon te stellen voor het publiek. De lokomotief kwam als bouwpakket naar de ZLSM.

Deze Hohenzollern uit 1928 stond tot voor kort opgesteld op het perron van station Simpelveld, maar is op 4 februari 2009 in bruikleen gegeven aan de Stichting Gedachteniskapel van de Mijnwerkers en verhuisd naar het terrein van de voormalige Staatsmijn Wilhelmina in Terwinselen (Landgraaf). Aan de voet van de mijnsteenberg ligt de ingang van de O.V.S. leermijn die op initiatief van de Stichting Gedachteniskapel van de Mijnwerkers in originele staat is hersteld.

Links

Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.