Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Aanhangrijtuig 1050 van de Museumtram Nederlands Openlucht Museum (NOM)

(c) Allard Rogier van Ravesteijn

FabrikantAllan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam
Bouwjaar1949
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsArnhem
Bedrijfswaardigja
Gewicht10.500 kg ton
Lengte o/b13,2 m
Asindeling2\'2\'
Oorspr.eigenaarsRotterdamse Electrische Tram
Hist. nummersRET 1050
      

Afgeleverd in 1949 als aanhangrijtuig in de serie RET 1021 - 1056 heeft het bijna altijd probleemloos dienst gedaan.

In 1963 werd het aanhangrijtuig als prototype verbouwd en de ramen aan de linkerzijde werden vastgezet. Tot ombouw van de serie is het niet gekomen.

Op de laatste dag van inzet van de Allan tramstellen heeft het aanhangrijtuig nog op lijn 2 dienst gedaan,

In 1983 is het aanhangrijtuig buiten dienst gegaan en in 1984 was het weer in dienst bij de electrische museumlijn in Amsterdam.

Aansluitend hierop is het aanhangrijtuig overgebracht naar het Openluchtmuseum in Arnhem. 

De RET 1050 is sedert kort eigendom van het NOM.

Links

Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.