Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motorrijtuig RET 522 van de Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam

1

Motorwagen RET 522 tijdens een rit voor genodigden op 5 oktober 2008. © Hans Vollebregt

23
NaamMotorrijtuig, 4 assig
TractievormElectrisch
FabrikantWerkspoor, Utrecht
Bouwjaar1931
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsRotterdam
Bedrijfswaardigja
Gewicht17.900 kg ton
Lengte o/b12,1 m
AsindelingBo' Bo'
Vermogen132 kW / 176 PK (97,0 kW)
Max. snelheid50 km/h
Tractiedetails

4 Motoren SSW 44 Pk / 33 kW elk

Oorspr.eigenaarsRET
Hist. nummersRET 522, RET 2507
      

 

Dit motorrijtuig is geleverd in 1931 als onderdeel van de serie 511 - 550. De gehele besteling bestond uit 100 motorrijtuigen 471 - 570 en 20 aanhangrijtuigen.De motorrijtuigen waren uitgevoerd als tweerichting motorwagens en stonden op 2 twee-assige draaistellen. De passagiers konden het rijtuig betreden via een verlaagde middeninstap.Er konden 22 zittenden en 41 staande passagiers vervoerd worden. De dwars geplaatste banken waren bekleed met groen kunstleer.

De serie 511 - 5(0 werd geleverd door Werkspoor te Utrecht en werden afgeleverd in 1931.  De serie was een vervolgbestelling op de 50 motorwagens en 20 aanhangrijtuigen die in 1929 geleverd waren. Deze rijtuigen vielen bij de Rotterdamse bevolking goed in de smaak en met de levering van de 100 motorwagens van de serie 471 - 570 reden er vanaf 1931 170 vierassers in Rotterdam. Dit was één van de grootste seri's tramrijtuigen in Nederland, alleen de serie van de Amsterdamse Union motorwagens was groter.

Motorwagen 522 heeft al die jaren vanaf 1931 tot 1970 probleemloos zijn diensten gereden. In 1970 volgde de buitendienststelling en de vernummering in "Werkwagen" 2507.

In 1975 werd het motorrijtuig overgebracht naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam en daar opgenomen in het bestand. In 2002 werd het motorrijtuig teruggebracht naar Rotterdam en door de stichting ROMEO gerestaureerd.

Het motorrijtuig 522 is eigendom van de Stichting ROMEO en heeft eigenlijk geen museumstatus maar is bestemd voor de exploitatie van de toeristenlijn 10. 

 

Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.