Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 65 018 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM)

1

2
In bruikleen van Stoom Stichting Nederland (SSN)
 
TractionSteam
ManufacturerKrauss Maffei
TypeBaureihe 65
Works number17897
Year build1956
Gauge1435 mm
LocationBeekbergen
Ready for service?ja
Weight107,6 ton
Total length15,47 m
Classification1'D2'h2t
Power1430 HP (1.051,1 kW)
Max. speed85 / 85 km/h
Traction details

Ketel:
- Maximale werkdruk 14 bar
- Voorzien van oververhitter
Overbrenging
- 2 Cillinders
- Stoomverdeling volgens Heusinger ( Walschaert )

Orig. ownersDeutsche Bundesbahn (DB)
Historical numbersDB 65 018, DB 065 018-4
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

De Baureihe 65

Na de tweede wereldoorlog was er een behoefte aan een nieuwe generatie stoomlocomotieven. Aangezien zowel diesel- als elektrische tractie te duur was en nog niet betrouwbaar genoeg geacht werd, werd er een aantal nieuwe locomotiefseries ontwikkeld: de BR 23, 65, 82 en de experimentele series 10 en 66. De locomotieven werden gebouwd volgens de modernste middelen, zo waren de ketels (elektrisch) gelast in plaats van geklonken. De 65 018 kreeg, als laatste gebouwde machine van de BR 65, als enige uit deze serie een lichter geconstrueerd drijfwerk, wat de loopeigenschappen bevorderde. De laatste 5 gebouwde locomotieven, die afgeleverd werden in 1955 en 1956, kregen een turbinevoedingspomp en een mengvoorverwarmer. Alle 18 locomotieven waren gebouwd door Krauss-Maffei te München. De serie 65 werd aanvankelijk gebruikt voor het trekken van zware forensentreinen in het Ruhrgebiet, het industrieel kloppend hart van Duitsland, waarbij de laatste 8 machines (65 011 – 65 018) geschikt werden gemaakt voor trek/duw-verkeer. Ook in het goederenverkeer werden deze locomotieven gebruikt. Na de omnummering van 1968 werden de locomotieven ingedeeld in de serie 065. Uiteindelijk werd de 65 018 in 1972 met een verlopen ketelkeuring buiten dienst gesteld, ze was toen slechts 17 jaar oud.

De 65 018

Ze werd in 1975 aangeschaft door het Deutsches Dampflokomotiv Museum (DDM). Deze hadden waarschijnlijk geen plezier van de locomotief, waardoor ze in 1981 voor een periode van 10 jaar werd verhuurd aan de SSN. In 1991 kocht de SSN de 65 018.

In 1984 werd de revisie afgesloten en kwam de 65 018 weer terug op het spoor tot 1993. In dit jaar werd ze buiten dienst gesteld in afwachting op een grote revisie, die in 1997 door Dampflokwerk Meiningen werd uitgevoerd. Vanaf 1998 was ze weer in operationele status en een graag geziene locomotief in binnen- en buitenland. Ze is de enige overgebleven locomotief uit deze markante naoorlogse (Bundesbahn) locomotiefserie.

De locomotief heeft begin 2007 een C-beurt ondergaan, waarna de machine tot 2017 dienst  deed en daarna terzijde ging. Begin 2018 is de loc alsnog gereactiveerd vanwege de uitloop van de revisie van de 23 023 en heeft nog diverse inzetten gekend. Op 17 november werd met een afscheidsrit bij de VSM afscheid genomen van de locomotief, die daarna enkele onderdelen aan de 23 023 heeft afstaan.
Begin 2019 is besloten om de 65 018 voor tien jaar aan de VSM te verhuren, zodat de locomotief publiek toegankelijk en in goede conditie blijft. Daarvoor heeft de VSM de loc weer dienstvaardig gemaakt en op 6 oktober 2019, na afloop van de stoomtreindagen, is de locomotief meegenomen naar Beekbergen.

Na een revisie in 2020/2021 is de loc sinds mei 2021 weer inzetbaar.

Links

Data maintained by:
Marcel Buchholz, email: marcel.buchholz94(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure