Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Luggage and Mailwagon 6 (D6) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NameNTM D6
ManufacturerWerkspoor, Amsterdam
TypePost-bagagewagen
Year build1903
Gauge1435 mm
LocationHoorn
Ready for service?ja
Status NRRA
Total length8,06 m
Classification2'2'
Orig. ownersNederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM)
Historical numbersD6
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Post-bagagewagen NTM D6

In 1903 bouwde Werkspoor een serie post-bagagewagens voor de Nederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM). De NTM D6 werd in 1904 in dienst genomen bij de NTM. In 1915 werd de wagen voorzien van gasverlichting en in 1917-1918 werd de wagen voorzien van een vacuümrem en de raampjes van de bagageafdeling werden verwijderd. In 1946 is de D6 buiten dienst gesteld en afgevoerd.


In de periode 1946 - 1949 is de D6 in gebruik geweest als kantoor in Leeuwarden. In 1949 is de wagen verplaatst naar Gorredijk en heeft daar tot 1974 als kantoor dienst gedaan.


In 1974 kocht de Tramweg Stichting (TS) de D6 en werd deze overgebracht naar Midwolde. Eigenlijk zijn toen de eerste stappen gezet voor de restauratie. In 1978 is de wagen verplaats naar de Museumstoomtram en opgelsagen in de loods van Zwaag. In 2000 is de post-bagagewagen NTM D6, na een jaren lange restauratie, weer in dienst gesteld.


Geschiedenis

1903-1946    In dienst bij de NTM
1946-1949    Verkocht, dienst als kantoor in Leeuwarden
1949-1974    Verkocht, dienst als kantoor in Gorredijk
1974-1978    Verkocht aan TS en overgebracht naar Midwolde, eerste start restauratie
1978-2000    Van TS naar Museumstoomtram, opgeslagen in Zwaag
2000    Na restauratie weer in dienst gesteld

Het rijdende postkantoor...

De NTM D6 doet tegenwoordig weer volledig dienst als rijdend postkantoor. Het geheel orgineel ingerichte post gedeelte van de wagen wordt tijdens speciale dagen altijd bemant door de postconducteur. Van sorteerrek, stempels en zegels tot touw en potloden, alles is aanwezig om de post zo spoedig mogelijk te kunnen verwerken.


Alle stations langs de lokaalspoorlijn zijn aangesloten op het postnetwerk. De postconducteur haalt en brengt de postzakken van de stations. Onderweg wordt de post gesorteerd en vertelt de postconducteur graag zijn verhaal.

Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure