Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive NS 137 van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

Foto: P. Esseling

TractionDiesel-hydraulisch
ManufacturerWerkspoor NV, Amsterdam
TypeLocomotor, serie NS 103 - 152
Works number630
Year build1932
Gauge1435 mm
LocationUtrecht Maliebaan
Ready for service?nee
Status NRRC
Weight13,8 ton
Total length5,780 m
ClassificationBdh
Power65 HP (47,8 kW)
Max. speed30 km/h
Traction details

De benzinemotor werd waarschijnlijk door de Fa. Thomassen in De Steeg vervangen door een dieselmotor.

In 1995 werd de mechanische koppeling vervangen door een hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h.

Orig. ownersNederlandsche Spoorwegen (NS)
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Zie voor de algemene geschiedenis van de serie 103 - 152 locomotor 103 van het museum.

NS stelde ook locomotor 137 in 1947 of '48 buiten dienst. De lmt werd daarna verkocht aan de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken te Beverwijk.
Kennelijk is de machine doorgeschoven naar de Motorenfabriek Thomassen in De Steeg (G), want deze firma schonk de 137 in 1985 aan het Spoorwegmuseum. De benzinemotor was toen al vervangen door een dieselmotor, maar verder was de machine nog in oorspronkelijke toestand.

De locomotor is sinds 1995 voorzien van een Hydrostatische transmissie van Denison, waarbij de hydropomp via de originele kettingen de wielassen aandrijft. De maximum snelheid is sindsdien 7 km/h. Door het hoge toerental van de dieselmotor om die snelheid te bereiken vanuit de meestal koude toestand van de motor, is de motor versleten. De 137 is sinds 2005 niet meer dienstvaardig.

In november 2015 kwam de 137 terug van de SGB te goes, waar de loc een cosmetische opknapbeurt heeft ondergaan. 
[BS 15-11-'15]

Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure